Franchise

Home » Franchise

Franchise Mutitegel iets voor jou?

De keuze voor het zelfstandig ondernemerschap is een grote stap. Er komt veel op u als kandidaat-ondernemer af en het vergt behoorlijk wat tijd om goed beslagen ten ijs te komen. Wist u dat startende ondernemers die op franchisebasis beginnen, veel minder kans hebben om failliet te gaan dan ondernemers die compleet zelfstandig beginnen? Dit blijkt uit de cijfers van de Kamer van Koophandel. Toch overweegt slechts 5% van alle startende ondernemers de mogelijkheden van franchise. Franchiseadviseurs Bart van der Schoot, Tiago Jurgens en Martin van Willigen geven u de ins en outs van franchising.

Franchise is een vorm van intensieve samenwerking tussen zelfstandige ondernemers. Daarbij stelt de franchisegever aan de franchisenemer een compleet ondernemingsconcept of een formule ter beschikking. De exacte invulling van de rechten en plichten van ieder is geregeld in de franchiseovereenkomst en in het franchisehandboek. Als het goed gaat, komt franchising neer op het dupliceren van succes.

Waarom kiezen voor franchise?

Een startende ondernemer kiest steeds vaker voor samenwerkend ondernemen. In een gezonde franchise situatie wordt hij namelijk op professionele wijze geholpen met de vele facetten van het ondernemen. In feite is dat volgens Van Willigen ook het grote voordeel van franchise: de franchisegever kan een aantal zaken beter organiseren dan de ondernemer, zoals inkoop, marketing, automatisering en communicatie. “Hierdoor kan de ondernemer zich focussen op de zaken waar hij goed in is, zoals verkoop aandacht voor de klant en aansturen van het personeel.”

De competitie van de grote formules en filiaalbedrijven, internationaal en nationaal, kunnen het een zelfstandig ondernemer daarnaast erg moeilijk maken. “Ondernemers stappen in het geval van franchise in een beproefd concept, vaak een succesformule”, legt Jurgens uit. Ook de opstarttijd is een stuk korter. Je kunt makkelijk inhaken, terwijl aan het opzetten van een eigen onderneming vaak een uitgebreid onderzoek vooraf gaat. Ook de verkoop van je bedrijf gaat een stuk gemakkelijker. ‘Schoenenzaak Jurgens’ verkoopt niet, ‘Runnersworld’ daarentegen een stuk beter.” “De franchisegever zorgt ook voor nieuwe klanten”, zegt Van der Schoot. “Daarnaast is de merkwaarde vaak groter. Op basis van dat merk boven je deur willen mensen je vestiging binnenstappen. Ook het inkoopvoordeel en de backoffice-ondersteuning zijn bij franchise vaak goed geregeld.”

(bovenstaande info van site: www.denationalefranchisegids.nl)

Geïnteresseerd in de franchiseformule Multitegel?

bel of mail ons, wij gaan graag met jou in gesprek!